Je kids relaxed en happy zien.

Dat is de wens van iedere ouder, toch?

Wat kun je merken aan een kind dat niet relaxed is:

Komt jouw kind vaker boos uit school?

Is jouw kind kortaf?

Is jouw kind vaak geïrriteerd en prikkelbaar?

Kun jij je kind op dat moment niet bereiken?

Herken je dit? Dit kunnen symptomen zijn dat jouw kind overprikkeld is. Een kind dat overprikkeld is kan zich niet meer relaxen en heeft jouw hulp dus nodig. In dit artikel kun je lezen wat overprikkeling is en wat je als ouder kunt doen om dit te voorkomen. Daarnaast kun je ook lezen hoe jij jouw kind weer kunt leren relaxen.

 

Wat is overprikkeling?

De prikkels (ook wel triggers genoemd) die bij jouw kind binnenkomen zijn dan te veel. Jouw kind kan de prikkels daardoor, op dat moment, niet verwerken. Het ene kind is gevoeliger voor prikkels dan het andere kind. Het ene kind is dus sneller overprikkeld dan het andere.

 

Voorbeelden van prikkels (triggers) die kunnen leiden tot overprikkeling:

  • School: Op school wordt op de dag van vandaag veel van kinderen gevraagd. In groep 1 moeten ze al toetsen maken. Ze moeten stil zitten op hun stoel. Ze moeten luisteren. Ze moeten hun werkjes doen en op tijd afhebben, enzovoort.
  • De T.V.: Het zou ontspannend kunnen werken voor maximaal 20 minuten. Langer T.V. kijken kan juist zorgen voor een teveel aan prikkels.
  • Huiswerk kan bij kinderen zorgen voor stress en dus zorgen voor overprikkeling.
  • Dingen moeten: Het voorbeeld van het stilzitten op een stoel is voor een beweeglijk kind een onnatuurlijke en onmogelijke taak. En toch wordt het verwacht want het kind moet met het gros mee.
  • Verplichte sociale activiteiten: Na school naar voetbal of balletles. Een andere dag naar zwemles. Weer een andere dag naar de scouting. Dan is er in die week ook nog een kinderfeestje. En alsof dat al niet genoeg is, staan er in het weekend ook nog allerlei activiteiten gepland.
  • Voor kinderen van gescheiden ouders: de wisseling van de ene ouder naar de andere. Ander huis, andere regels, noem maar op. Voor een kind kan dit een enorme impact hebben en heeft het kind tijd nodig om weer te wennen.

 

Maar overprikkeling kan ook ontstaan door “kleine” prikkels of een opeenstapeling ervan.

Voorbeelden van prikkels waar je misschien niet meteen aan zou denken:

  • Een sok die niet goed zit.
  • Een jas of een trui die niet lekker zit.
  • Iemand die de hele tijd met een pen klikt.
  • Label van kleding dat kriebelt.
  • Een hond die je continu hoort blaffen.
  • Teveel geluiden door elkaar horen.
  • Een grasmaaimachine die hard geluid maakt terwijl je je probeert te concentreren.
  • Buiten in jullie straat zijn ze aan de weg aan het werken.

 

Wat gebeurt er bij overprikkeling?

Alle prikkels stapelen zich op. Het hoofd van je kind raakt vol. Wat voor jou als ouder iets heel kleins lijkt, kan voor je kind de prikkel zijn die de spreekwoordelijke emmer doet overlopen. De bom ontploft en jij als radeloze ouders staat erbij en kijkt ernaar.

 

Help de prikkels verminderen:

Wat je als ouder kunt doen is om proberen de prikkels te verminderen. Observeer je kind om erachter te komen voor welke prikkels jouw kind gevoelig is. Moet jouw kind teveel? Kun je prikkels wegnemen zodat het gevoel van “moeten” afneemt? Praat met je kind wanneer je kind boos uit school komt. Waarom is jouw kind geïrriteerd of boos? Als ouder kun je van waarde zijn om de prikkels te verminderen en daarmee dus ook de boosheid.

 

Wat kun je thuis doen:

  • Ga lekker naar buiten. Regent het? Kinderen vinden het leuk om in de plassen te springen. Doe mee! Laat het kind in jezelf naar buiten.
  • Maak een boswandeling met je kind. In de natuur zijn werkt rustgevend.
  • Een lekker warm bad voor je kind of laat je kind douchen doet wonderen. Water kan helpen om de prikkels letterlijk en figuurlijk weg te spoelen.
  • Houd je kind van knuffelen? Doe dit dan. Lekker bij mama of papa op schoot zitten en verstoppen in de armen geeft een veilig en vertrouwd gevoel. Het zorgt ervoor dat jouw kind de prikkels af kan voeren en de rust terugvindt.
  • Let op de voeding van je kind. Teveel suiker is niet alleen slecht voor de tanden maar zorgt ook voor overprikkeling.

Wat je nog meer zou kunnen doen:

Relax!

Ook kinderen hebben het nodig om af te kunnen schakelen, om tot rust te kunnen komen. Ze hebben de tijd nodig om de prikkels van die dag te verwerken. Als jouw kind relaxed is dan ben jij dat als ouder ook! Het heeft een positief effect op iedereen in het gezin.

Hoe doe je dat dan? Met bovenstaande tips heb ik je al een eind op weg geholpen. Zou je meer willen weten over prikkels wegnemen? Wil je dat je kind kan ontspannen, beter in zijn vel zit? Dat je kind leert om zelf prikkels af te voeren en daardoor  rust ervaart?  Dat er weer rust en ontspanning  in jullie gezin is?

Ja? Dan heb ik nog een hele waardevolle tip voor jou!

 

Relax Kind boeken:

Deze  fraai geïllustreerde boeken laten kinderen zien hoe ze op een relaxte en grappige manier lichaam en geest kunnen ontspannen. Marneta Viegas heeft bekende sprookjes en kinderversjes omgezet in eenvoudige visualisaties, maar ook heeft ze kleine korte visualisaties voor kinderen die moeilijk lang kunnen blijven liggen en langere visualisatie verhalen voor kinderen die het heerlijk vinden om hun ontspanning wat langer vast te houden

Kinderen kunnen zo in contact komen met de bron van positieve en zuivere gevoelens in henzelf. De ‘meditaties’ zijn vooral gericht op vrede, liefde en geluk en stimuleren de verbeeldingskracht en creativiteit van kinderen. Je kunt ze samen met je kind lezen voor het slapengaan en ze brengen het kind op een natuurlijke manier in contact met meditatie en ontspanning. Aan het eind van iedere meditatie vind je een affirmatie, waardoor je kind de innerlijke vrede die het zojuist gevonden heeft, kan vasthouden.

MARNETA  die zelf al 23 jaar aan meditatie doet, geeft al jaren les in deze technieken aan volwassenen en kinderen.

Je kunt de Relax Kids boeken hieronder vinden, je koopt ze voor slechts € 18,50 (prijswijziging voorbehouden).

Relax Kids – De wensster | ISBN 9789020285451 | voor kinderen v.a. 4 jaar

Relax kids – Sprookjes meditaties | ISBN 9789020230659 | voor kinderen v.a. 4 a 5 jaar

Relax Kids – De Toverdoos | ISBN 9789020209860 | voor kinderen v.a. 8 jaar

 

Pin It on Pinterest

Share This