Zelfliefde klinkt prachtig, maar is het allemaal wel zo simpel?
Als moeder van een druk gezin, met een drukke baan en een druk privé leven weet ik als geen ander hoe lastig het vaak is om je staande te houden in de wereld van tegenwoordig.

Hoe kun je dan zelfliefde toelaten?

Er wordt zoveel van je verwacht en je holt je benen onder je lijf vandaan. Daarnaast hoor je om je heen dat het belangrijk is om je stress niveau te verlagen en om tot innerlijke rust te komen.

Vaak weten we het wel maar hoe doe je dat dan als je dag al helemaal vol zit en je al stress krijgt bij de gedachte dat je ook nog eens iets moet doen om meer innerlijke rust te kunnen voelen? Lekker tegenstrijdig…

Het is nogal wat. Tegenwoordig werken de meeste vrouwen, net als de man. Naast hun werk hebben ze nog tal van andere bezigheden. De kinderen hebben hun aandacht nodig en meestal zijn het nog steeds de vrouwen die de meeste zorg dragen voor hun kinderen.

Niet dat mannen het niet leuk vinden of dat ze zich minder interesseren, maar vrouwen hebben vanuit vroeger nog altijd dat zorgelijke in zich. Denk maar eens aan verjaardagcadeaus kopen, feestjes plannen, traktaties knutselen, uitjes en vakanties tot in de details regelen, koffers pakken, kleding en schoenen kopen en noem het maar op.

Daarnaast zie ik ook dat in heel veel gezinnen het ook nog altijd zo is dat de vrouw het meeste doet in het huishouden. Dat komt door het zorgzame dat wij vrouwen vanuit vroeger hebben meegekregen. Ook zijn vrouwen meestal creatiever en kunnen meerdere dingen tegelijk ondernemen. We trekken die regeldingen dan ook zelf naar ons toe.

Burn-out percentages stijgen bij hooggevoelige mensen!

Gevaar voor een burn-out

Het is dan niet voor niets dat vrouwen tegenwoordig snel in een burn-out terecht komen. Zeker als je daarbij ook nog eens hooggevoelig bent. Denk je eens in wat er dan gebeurt. Er komen veel meer prikkels bij je binnen die ook nog eens intenser worden verwerkt. Als je dan alleen maar de hele dag door bezig bent met werken, voor de kinderen zorgen, huishouden, van alles erom heen regelen, contact onderhouden met je familie, vrienden en kennissen en noem het maar op, dan is het toch logisch dat je helemaal vol zit en over loopt!

Hoe zit dat bij mannen?

Uiteraard gebeurt het ook bij mannen dat ze overlopen. Mannen hebben vaak het gevoel dat ze verantwoordelijk zijn voor hun gezin. Vroeger was het zo dat ze als enige werkten en dan moesten ze het geld binnen brengen, daar komt dit gevoel dus ook vandaan. Maar mannen zijn tegenwoordig ook veel meer met bewustwording bezig en zijn gevoeliger dan vroeger. Dat verantwoordelijkheidsgevoel kan dan ook snel voelen als een enorme druk. En druk veroorzaakt stress.  Daarnaast worden ze tegenwoordig ook meer betrokken bij het huishouden en dagelijkse verplichtingen, waardoor er ook op hun schouders meer terecht komt.

Het mag echt anders

Het mag dus echt anders. Ik ben hier zelf ook met regelmaat tegenaan gelopen en ik krijg ook met regelmaat de vraag wat ik hierin doe of kan adviseren. Daarom heb ik voor jou een stappenplan gemaakt waarin ik je vertel wat jij kunt doen om uit die cirkel te stappen, want dat is wat het is, een cirkel waar je in zit. Je staat op, begint met je bezigheden en bent uiteindelijk blij dat je ’s avonds laat op de bank kunt ploffen en dat is dan zo ongeveer het eerste echte rust moment. Of misschien nog niet eens, omdat je, als de kinderen in bed liggen, nog eerst het halve huishouden gaat aanpakken en dan kapot moe in bed kruipt om vervolgend de dag erna weer precies hetzelfde te gaan doen.

Dat ga je echt niet volhouden zo. Vroeg of laat gaat je lichaam in de weerstand als je zo door blijft gaan. Je wordt ziek of komt in een burn-out terecht. En naast het feit dat dit niet gezond is voor je lichaam en geest is dit ook niet het voorbeeld dat wij onze kinderen willen geven.

“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”

De 5 stappen die jij kunt gaan toepassen om meer rust te gaan creëren en jezelf dus meer zelfliefde te geven:

1. Bewust worden

Het begint bij het besef dat het echt anders mag voor jezelf. Het besef dat je zo niet door kunt gaan omdat dit geen gezonde leefstijl is. Misschien dat jij je dit al beseft, misschien ook nog niet. Hiervoor zou je uit je gedachten kunnen gaan en voelen in je hart. Daar voel je wat je echt voelt en ook wat je wensen en verlangens zijn. Dat kan tijdens een stilte moment of geleide meditatie.

2. Loslaten

Als je voelt dat het zo niet langer door kan gaan, schrijf dan voor een week lang eens op wat je allemaal doet op een dag. Dit geeft inzichten waardoor jij makkelijker keuzes kan maken waar je wel en niet je kostbare tijd en energie aan wilt spenderen. Kijk hierbij vanuit mogelijkheden en met een open mind. Voor heel veel dingen zijn oplossingen te bedenken. Je gedachten zijn vaak hetgeen dat je in de weg zit. Laat deze daarom los en onderzoek wat wel mogelijk is.

3. Opladen

Zo ontstaat er tijd en ruimte. En als jij meer tijd en ruimte hebt, kun jij dus doen waar jij wel blij van wordt, wat dit ook is. Misschien wil jij meer gaan lezen, schrijven, tekenen of schilderen? Misschien wil jij meer gaan wandelen of sporten? Misschien wil jij helemaal niets doen en lekker op de bank gaan liggen? Misschien wil je yoga gaan doen? Het maakt niets uit, als jij maar iets gaat doen wat jou gelukkig maakt en waardoor jij tot rust komt. Het afschakelen en ontladen van al je overprikkeling is namelijk heel belangrijk. Als jij kunt ontladen, kun jij je ook weer opnieuw opladen met positieve energie.

4. Positiviteit

Leef dan ook meer vanuit positiviteit, leef naar wat je wel wil en kijk niet naar wat je niet wil. Gebruik daar ook je woordkeuzes naar en je vraagstelling. Positiviteit trekt positiviteit aan, dat is de wet van aantrekkingskracht. Zo werkt dat natuurlijk ook andersom. Als jij je richt op negativiteit trek je negativiteit aan. Gebruik daarom positieve woorden en affirmaties zoals “Ik kan het” en “Ik ben goed zoals ik ben” Pippi Langkous zei ooit: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”. Door positieve woorden te gaan gebruiken tegen jezelf zul jij je ook beter, liefdevoller en zelfverzekerder gaan voelen.

5. Maak een ritueel

Maak voor jezelf een ritueel dat je iedere dag doet. Mijn ritueel is bijvoorbeeld: Zodra de kinderen op school zijn neem ik iedere dag 30 tot 45 minuten tijd voor mezelf. Als eerste ga ik mezelf aarden en beschermen. Daarna maak ik gebruik van een manifesteer boekje dat ik zelf heb gemaakt. Er staat een dagelijks script in dat ik oplees, een lijst met affirmaties, mijn 10 punten van dankbaarheid, mijn wensen voor de toekomst en dan ga ik mediteren, soms in stilte, soms met een mantra en soms luister ik naar een geleide meditatie. Meditaties zorgen ervoor dat ik me met mezelf kan verbinden, gewoon even ik in mijn eigen energie, puur zijn. Liefdevol zijn voor mezelf, me verbinden met mijn hart zodat ik vandaaruit kan leven. Iedere dag weer opnieuw. Ik merk dat ik dan veel liefdevoller ben en mezelf rustiger voel. Dan sta ik ook veel meer in mijn kracht.

Nieuwe dag, nieuwe kansen…

Deze stappen zijn voor mij essentieel en ik weet dat dit voor jou ook zal werken. Op deze manier kun jij verbonden blijven met jezelf en trouw zijn aan jezelf. En met momenten zul je merken dat je weer in dezelfde valkuil stapt, dat je weer te veel hooi op je vork neemt. Weet op deze momenten dat het weer tijd is om te kijken naar de verschillende stappen.

Het gaat in het leven niet over het vinden van jezelf, maar over het creëren van jezelf.

Iedere dag is weer een nieuwe dag en jij hebt de kracht om steeds weer opnieuw te starten. Het is niet erg als het even mis ging. Kijk wat je ervan kunt leren en ga door. Jij leeft jouw leven, jij alleen kan de keuzes maken die belangrijk zijn voor jou. Er is niemand die jouw leven leidt, dat doe je echt zelf. Neem dan ook de verantwoordelijkheid in eigen handen en leef zoals jouw diepste wensen zijn. Droom niet je leven, maar leef je droom. Ga daarom niet opzoek naar jezelf, maar creëer jezelf zoals jij wil zijn en wil leven.

Hoe kun je jij jezelf en het proces van zelfliefde ondersteunen?

Om je te ondersteunen in deze processen, om je een extra duwtje in je rug te geven kun je ook gebruik maken van de krachten van edelstenen. Edelstenen kunnen zoveel betekenen in periodes waarin jij even extra hulp nodig hebt, zodat je het niet helemaal alleen hoeft te doen. Ze helpen je op je pad. Je kunt stenen in een ruimte plaatsen of bij je dragen als knuffelsteen. Bijvoorbeeld aan een hanger als een ketting of als armband. In mijn webshop heb ik deze ook allemaal te koop, afgestemd op bewuste ouders met hooggevoelige en pittige kinderen.

Toestemming

Geef jezelf toestemming om zelfliefde te ontvangen doormiddel van de 5 tips en voel maar eens welke edelstenen jou kunnen ondersteunen in jouw proces.

Ik hoop dat ik je hierbij weer heb mogen inspireren en dat jij de keuze maakt om met de tips aan de slag te gaan. Ik wens je heel veel succes en veel zelfliefde toe.

Namasté ♥

 

Heb je een vraag naar aanleiding van dit artikel?

13 + 11 =

Pin It on Pinterest

Share This